v kategórií Chrbtica, Zdravie

Pracujete v kancelárii a trávite každý deň sedením pri počítači? Dnešná doba so sebou nesie mnoho chorôb, ktoré sú spojené prevažne s modernými technológiami. Nasledujúce diagnózy a choroby trápia predovšetkým pracovníkov v kanceláriách, ktorí trávia väčšinu času v jednej strnulej pozícii a vytvárajú si tak nesprávne, zdraviu škodlivé návyky.

BOLESTI SPÔSOBENÉ DLHODOBOU PRÁCOU PRI POČÍTAČI

Syndróm karpálneho tunela, popr. iný úžinový syndróm (myšitýda)

Pri syndróme karpálneho tunela dochádza v oblasti zápästia k útlaku nervu svalov dlane. K útlaku môže viesť tiež preťaženie šliach predlaktia pri dlhodobej práci na klávesnici bez vhodného pretiahnutie a uvoľnenie. Snažte sa obmedziť dlhodobú trvalú záťaž oblasti zápästia, obmedzte trvalý tlak na oblasť priebehu nervu. Jedná sa hlavne o dlhodobú prácu s myšou, keď sa ruka opiera o podložku práve v priebehu nervu.

Epikondylitída čiže tenisový / golfový (mobilový) lakeť

Ide o bolesť úponov svalov na výbežkoch (epikondyly) ramennej kosti v lakťovom kĺbe. Hlavnou funkciou týchto svalov je naťahovanie (tenisový lakeť) či ohýbania (golfový lakeť) zápästie. Bolesť môže byť dotyková aj pohybová. Často vyžaruje tiež do ramena, predlaktia a prstov. Bolesť sa u pacientov zvyšuje pri zdvíhaní záťaže. Toto ochorenie môže mať viac príčin, ale najčastejšie ho spôsobuje chronické preťažovanie svalových úponov svalov predlaktia, či už pri fyzickej práci či práci na počítači.

Odporúčanie: Pri práci na počítači sa snažte udržiavať zápästie v rovine a nie ohnuté nahor alebo nadol. Každú hodinu si pretiahnite paže, zápästia, ramená a krčné svaly jednoduchými cvikmi. Pravidelne si masírujte a preťahujte prsty, ohýbajte zápästie nahor a nadol a zatvárajte a otvárajte ruky, aby ste zabránili opuchom.

Syndróm hornej hrudnej apertúry

Syndróm hornej hrudnej apertúry

Syndróm hornej hrudnej apertúry (angl. Thoracic outlet syndrome – TOS) je názov pre postihnutie štruktúr, ktoré vytvára v podklúčovej oblasti priestor, ktorým prechádza do hornej končatiny nervovo-cievne zväzok. Medzi tieto štruktúry patrí 1. rebro, kľúčnu kosť, krčné svaly a malý prsný sval. Ak je pri práci telo v nevhodnej polohe pre krčnú a hrudnú chrbticu, dochádza k preťažovaniu tejto oblasti, skracovanie svalov či blokáde kĺbov. Medzi príznaky postihnutia hornej hrudnej apertúry patrí bolesť, slabosť, brnenie alebo pocit odkrveniu celé alebo časti hornej končatiny.

 

cervikokraniálny syndróm

Cervikokraniálny syndróm

Cervikokraniálny syndróm sa prejavuje bolesťami krčnej chrbtice alebo hlavy, popr. bolesťou uší, ďasien či tlakovú bolesťou za očami.

Cervikokraniálny syndróm môže viesť k vzniku tinnitu (pískanie v ušiach) alebo rozostrenému videniu s obmedzením zorného poľa. Je väčšinou následkom chybného držania celého tela, najmä krčnej chrbtice. Zdrojom bolesti môžu byť kĺby stavcov krčnej chrbtice, medzistavcové platničky alebo svalovej dysbalancie. Pri práci na počítači často dochádza k predsunutémú držaniu hlavy a tým k preťažovaniu krčnej chrbtice.

Bolesť medzi lopatkami

Bolesť medzi lopatkami je najčastejšie spôsobená blokádou hrudnej chrbtice, rebier alebo preťažením medzilopatkových svalov. Pri práci pri počítači často dochádza ku zrútenému držanie chrbtice, kedy je hrudný i bedrový chrbtica držaná v predklone s oporou predlaktia na stole. Statická záťaž je pre chrbát nevhodná, keď je navyše v nesprávnej polohe, dôjde k preťaženiu rýchlejšie.

Odporúčanie: pri práci na počítači držte hlavu vzpriamene, ramená tlačte dolu k zemi a dozadu. Medzilopatkovej oblastí sa opierajte o opierku kancelárske stoličky a čo najmenej sa opierajte o predlaktie položená na stole. Raz za hodinu preťahujte svaly krku a prsné svaly.

Bolesť bedrovej chrbtice

Bolesti bedrovej chrbtice bývajú spôsobené dysfunkciou svalov hlbokého stabilizačného systému alebo štrukturálnym postihnutím chrbtice. Pri práci na počítači často dochádza k statickému držanie bedrového úseku chrbtice, navyše v nevhodnej pozícii predklone. Pre čo najmenšie zaťaženie medzistavcových platničiek a kĺbov by mala byť chrbát v bedrovom úseku opretá o opierku stoličky v polohe fyziologickej lordózy (tzn. Mierne prehnutie dopredu).

Bolesť v krížoch

Bolesť krížovej oblasti a zadku môže byť spôsobená sedom s nevhodnou, nesymetrickú pozíciou nôh (napr. Noha cez nohu, jedna noha na stoličku …), pri ktorej vzniká blokáda sakroiliakálneho skĺbenie (SI kĺb). Takáto poloha môže byť chvíľkovo úľavová, ale rozhodne by ste v nej nemali stráviť 8 hodín. Ďalšou príčinou môže byť kontakt sedacích hrboľov s príliš tvrdou stoličiek, ktorý priškrtí sedacie nerv prebiehajúcej oblastí zadku. Bolesť potom začne vystreľovať aj do zadnej strany stehien.

Odporúčanie: Vaša poloha musí čo najmenej zaťažovať kĺby. Chrbát udržujte vzpriamená, plosky nôh položte na podlahu. Posaďte sa na kancelárskej stoličke čo najviac dozadu, oprite si chrbát a ramená a hlavu dorovnajte do predĺženia krku a trupu. Prisuňte sa aj so stoličkou čo najviac k stolu, nech sa vyvarujete predklonu chrbtice. Ak vám operadlo stoličky neposkytuje dostatočnú podporu, podložte si bedrovú oblasť vankúšikom alebo svinutým uterákom.

Bolesti či opuchy nôh

Bolesti nôh môžu byť spojené s blokádami v krížovej oblasti alebo môže byť príčina cievneho pôvodu. Pri sedení s nohami nad zemou môže dochádzať k útlaku ciev zadnej strany stehna.

Odporúčanie: Dbajte na to, že sedíte s chodidlami opretými o zem, s pravým uhlom v kolenách a že vás do spodnej strany stehien netlačia okraj stoličky. Niekoľkokrát za deň rýchlo striedavo napínajte a priťahujte špičky nôh, pomôžete tým správnemu cievnemu prúdenie a zabránite hromadeniu krvi v dolných končatinách.

 

Najnovšie články

Pridajte komentár

Start typing and press Enter to search