v kategórií Zdravie

Štatistiky ukazujú, že takmer 75% populácie trpí nedostatkom tohto vitamínu. Tento vitamín je veľmi dôležitý a prospešný pre ľudský organizmus. Podieľa sa na prevencii mnohých ochorení, nielen pri rakovine, ale aj pri prevencii srdcových chorôb a dokonca aj cukrovky. Hovoríme o vitamíne D.

Vitamín D získavame najmä zo slnka, ale kvôli vysokému nedostatku u väčšiny populácii je potrebné ho dopĺňať aj vnútorne. Každodenná konzumácia tohto vitamínu je nevyhnutná pre ľudské zdravie – prináša mnoho zdravotných výhod, predovšetkým súvisiacich s liečbou rakoviny.

Príznaky nedostatku vitamínu D v organizme

  • bolesti kostí
  • slabosť svalov
  • závažná astma, najmä u detí
  • kognitívne poruchy hlavne u starších
  • chronické bolesti
  • nadmerné potenie bez akejkoľvek fyzickej aktivity alebo vysokej teploty
  • depresívne stavy a úzkosť

Skupina výskumníkov v Nórsku v roku 2008 previedla štúdiu, ktorá sa týkala vplyvu vitamínu D na depresie. Sledovalo sa 441 ľudí s nadváhou a obezitou, ktorí trpeli kvôli tomu depresiami. Ľudí rozdelili na dve skupiny. Výskumníci zistili, že pri vnútornej dávke užívania 20 000 až 40 000 IU vitamínu D týždenne v prvej skupine, mali títo ľudia významne menšie príznaky depresie po uplynutí doby jedného roka, ako ľudia v druhej skupine, ktorí vitamín D neužívali.

Pozitívny vplyv vitamínu D na rôzne choroby

Podľa dr. Normana v American Journal of Clinical Nutrition (2007) priaznivé účinky vitamínu D možno objaviť v pri liečbe širokej škály chorôb ako sú:

  • rakovina
  • hypertenzia a srdcovo-cievne ochorenia
  • obezita
  • reuma
  • cukrovka I. aj II. typu
  • skleróza
  • Crohnova choroba
  • chrípka a nachladenie
  • tuberkulóza
  • starnutie
  • psoriáza, ekzém, akné a všetky kožné ochorenia
  • nespavosť
  • strata vlasov a plešatosť
  • zubný kaz a paradentóza
  • Alzheimerova choroba
  • schizofrénia, migrény, neurologické ochorenia
  • plodnosť

Dôležitým princípom pozitívneho účinku vitamínu D na tieto ochorenia je, že podporuje tvorbu prirodzených látok, tzv. cytokínov, ktoré majú silné protizápalové účinky. 

Zdroje vitamínu D

Vitamín D prijímame nielen stravou ale aj zo slnka! Preto by sme sa mali snažiť čo najčastejšie opaľovať. Vitamín D neprijmete zo slnka cez okno v kancelárii alebo v aute. Sklo totiž blokuje všetko UVB a zabraňuje tvorbu vitamínu D v tele. Opaľovacie krémy s faktorom nad 15 majú podobné účinky ako sklo, bránia prenikaniu vitamínu D do tela.

V zime keď nie je možnosť svoje telo vystaviť na slnko, je dôležité vitamín D prijímať stravou alebo v suplementoch. Avšak vitamín D v strave býva raritou. Obsahuje ho veľmi málo potravín. Vyskytuje sa hlavne v rybách, hríboch, vajciach, lenže vo veľmi malom množstve.


Mohlo by vás zaujímať: Najlepší pomocník na podporu detoxikácie a očisty vášho tela.


Odporúčaná denná dávka vitamínu D v suplementoch

  • Pre väčšinu ľudí je potrebná minimálna denná dávka okolo 1000 IU
  • Ideálna denná dávka je 4000 IU
  • Ak má niekto nedostatok vitamínu D, tak pokiaľ sa obnovia zásoby, je potrebné prijímať od 3000 do 5000 UI denne po dobu 12 týždňov
  • Deti potrebujú nad 200 IU, aby sa zabránilo jeho nedostatku

Zdroj: http://www.nejenleky.cz/content/26-temer-vse-o-vitaminu-d

Najnovšie články

Pridajte komentár

Start typing and press Enter to search